Pembahagian Etika
Konsep Etika Menurut Perspektif Islam
Akhlak dan Pengertiannya
Dalil-dalil Berkaitan Akhlak atau Etika Islam
“Sesungguhnya engkau (Ya Muhammad) mempunyai budi pekerti yang luhur”.
Surah al-Qalam (68): 4
Seterusnya Allah Taala telah menyatakan di dalam Al-Quran tentang keperibadian Rasulullah s.a.w di samping menggalakkan manusia agar mencontohi baginda. Ini dinyatakan di dalam ayat yang bermaksud;
“Sesungguhnya peribadi Rasulullah merupakan contoh (suri teladan) yang baik untuk kamu dan untuk orang yang mengharapkan menemui Allah dan hari kemudian dan mengingati Allah sebanyak-banyaknya.”
Surah al-Ahzab (33): 21
Manakala di dalam ayat yang lain pula Allah Taala ada menyatakan tentang keperluan manusia untuk melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan dan konsep ini terkandung di dalam konsep etika Islam. Perkara ini dinyatakan di dalam ayat yang berikut yang bermaksud;
“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sekalipun seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan) mereka. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah sekalipun, dia akan melihat (balasannya) pula.”
Surah al-Zalzalah (99) : 7-8
Selain daripada dalil Al-Quran, terdapat juga dalil daripada hadith Rasulullah s.a.w yang berbunyi;
ءانما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Maksudnya:
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan budi pekerti.”[19]
Di dalam hadith diatas, Rasulullah s.a.w telah menyatakan bahawa antara tugas baginda sebagai rasul adalah untuk membimbing manusia supaya menjadi seorang yang mengamalkan akhlak yang mulia.
Ciri-ciri Etika Islam
2) Etika Islam bersifat universal dan komprehensif serta dapat diterima oleh seluruh manusia di setiap masa dan tempat termasuk dalam bidang politik dan kepimpinan.
3) Etika Islam berkait rapat dengan hukum halal dan haram, pahala dan dosa. Termasuk dalam konsep ibadah.[21]
4) Ia tertakluk kepada konsep “matlamat tidak menghalalkan cara”.[22]
Konsep Baik dan Buruk menurut Etika Islam
Definisi Pemimpin menurut Perspektif Islam
Pemimpin adalah ketua yang memimpin sesebuah organisasi atau masyarakat.[1] Ini kerana pemimpin adalah golongan yang terlibat dalam mentadbir dan memimpin rakyat melalui mekanisme politik. Terdapat beberapa istilah khusus yang digunakan teradap seseorang pemimpin dalam Islam seperti Khalifah, Amir al-Mukminin dan Imam. Khalifah dari segi bahasa adalah bermasud pengganti dan dari sudut pengertian luas adalah orang yang mengetuai dalam urusan kagamaan dan keduniaan sebagai lanjutan kepada tugas Rasulullah s.a.w.[2] Amir al-Mukminin pula adalah gelaran yang digunakan kepada ketua negara Islam.[3] Manakala perkataan Imam pula berasal dari perkataan ‘amma, ya’ummu yang bermaksud orang yang menjadi iktan atau memimpin sesuatu kaum.[4]
Dalam pengertian yang agak luas, perkataan imam yang merujuk kepada pemimpin boleh digunakan dalam pelbagai konteks termasuklah soal politik negara, sosial, kebudayaan dan bidang kehidupan yang lain. Imam yang dimaksudkan disini ialah pemimpin jemaah Muslimin yang mengawasi peraturan yang berdiri di atas sendi Islam.[5]
Di Malaysia dan negara Islam, secara realitinya ahli politik adalah seperti Presiden, Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar, Ahli Dewan Undangan Negeri, Ahli Parlimen, Ketua-ketua Jabatan Kerajaan dan ahli politik di semua peringkat secara amnya.
Etika Pemimpin Menurut Perspektif Islam
Di dalam Islam, pemimpin adalah merupakan golongan diamanahkan dan dipertanggungjawabkan untuk memimpin, namun mereka juga bertanggungjawab membimbing rakyat ke arah kebaikan. Tanpa mengamalkan etika yang terpuji, kepimpinan itu akan menjadi pincang dan tersasar dari landasan yang sebenar. Ajaran Islam telah menggariskan beberapa akhlak yang sesuai untuk diamalkan oleh para pemimpin di semua peringkat lapisan. Antara etika yang sesuai dikodkan sebagai etika pemimpin dalam konteks Islam adalah seperti adil, jujur, amanah, sabar dan sebagainya.
Pengamalan etika ini penting bagi menjamin kecemerlangan pentadbiran Islam dan keutuhan sesebuah institusi kepimpinan Islam.
Bersambung.................................
[1] Ahmad Redzuan Mohd Yunus (2001), Demokrasi dan Kepimpinan Islam, Suatu Perbandingan. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd, h. 21.
[2] Nazmi Ghazali Azmi al-Naghazi(1992), Al-Balad al-Muntazar. Petaling Jaya: Budaya Ilmu Sdn. Bhd., h. 15.
[3] Ibid., h.28.
[4] Al-Syaykh ‘Abdullah al-Bustani (1980), Al-Wafi Mu’jam al-Wasit li al-Lughah al-‘Arabiyyah. Beirut: Maktabah Lubnan, h. 19. Lihat juga Bharuddin Che Pa (Dr) (2000), “Ketua Negara Mengikut Konsep Islam dan Realiti Semasa di Malaysia”, Kertas Kerja Seminar Siasah Syar‘iyyah, 24 Nov 2000, h.3.
[5] Ibid, h.28.
[1] K Bertens (Dr) (1994), Etika. C.4. Jakarta:PT Gramedia Pustaka Utama, h.4.Lihat juga Hashim bin Musa (Dr) (2001),op.cit.,h.57
[2] H.Hamzah Ya’kub (Dr) (1991), Etika Islam: Pembinaan Akhlaqul Karimah. C.5. Bandung : c.v Diponegoro, H. 12.
[3] Tarcisius Chin (Dr) (2000) “Restoring A Better Standarad” in Voice of Management The Malaysian Challenge. Kuala Lumpur: Malaysian Institute of Management, h.180.
[4] Hawa Abdullah dan T.Vijayarani(2001), Kamus Dwibahasa. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Edisi Kedua, h.409.
[5] Joyce M.Hawkins (2002), Kamus Dwibahasa Oxford. Shah Alam: Fajar Bakti, Edisi 3, halaman 130. Lihat Juga Hawa Abdullah et.al., op.cit.
[6] AS Hornby (200), Oxford Fajar Advanced Learner’s English-Malay Dictionary. Editor, Asmah Omar, Shah Alam: Fajar Bakti, h.604.
[7] Sharifah Haayati Syed Ismail (Dr) (2000), “Budaya dan Etika Kerja Tempatan dan Pengaruhnya Terhadap Perubahan Hukum” (Kertas Kerja Seminar Hukum Islam Semasa III Peringkat Kebangasaan di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 7-8 November 2000), h.3. Lihat juga Sharifah Hayati Syed Ismail (Dr) (2002), “Efektif Governan Berteraskan Etika Kerja Islam Di Malaysia” (Kertas Kerja Seminar Efektif Governan Menurut Perspektif Islam Peringkat Kebangsaan 2002 di Hotel Holiday Villa Subang Jaya, 29 Ogos 2002),h.3.
[8] Mohd Tap b. Salleh et.al (1991), Nilai Dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam. Kuala Lumpur: Institut Tadbiran Awam Negara, h.20-21.
[9] Mohd Nasir Omar (1992), Falsafah Etika Barat dan Islam. C.2. Kuala Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, h. 20-21.
[10] Ibid
[11] Mohd Nasir Omar (1992), op.cit.,h.69.
[12] Ibrahim Mamat (2001), op.cit.,h.22.
[13] Sharifah Hayaati Syed Ismail (Dr) (2000),op.cit.,h.6.
[14] H. Hamzah Ya’kub (Dr) (1991),0p.cit.,h.13.
[15] H. Rachmat Djatnika (Dr) (1985), Sistem Ethika Islam. Surabaya : Penerbit Pustaka Islam, h.25.
[16] H. Hamzah Ya’kub (Dr) (1991),0p.cit.,h.11.
[17] Ibid.h.12.
[18] Lukman Thaib (Dr) (1998), Politik menurut Perspektif Islam. Kajang: Synergymate Sdn. Bhd,h.42.
[19] H. Hamzah Ya’kub (Dr) (1991), op.cit.,h.11.
[20] Sharifah Hayaati Syed Ismail (Dr) (2000), op.cit. Lihat juga H.Hamzah Ya’Kub (Dr) (1991), op.cit., h.14 dan Ibrahim Mamat (2001), op.cit. h.22.
[21] Sharifah Hayaati Syed Ismail (Dr) (2000), op.cit.
[22] Ibid.
[23] Mohd Nasir Omar (1992), op.cit., h.80.
[24] H. Rachmat Djatnika (Dr) (1985), op.cit., h. 33.
No comments:
Post a Comment